torsdag 10 april 2014

Nya dagar nya äventyr..

Grattis Ingvar, idag har "mannen med lodenrocken" namnsdag! Jag hurrar för alla Ingvar och Ingvor. Nordiska gudanamn, som betyder krigare. Ingvar han klev i i den svenska almnackan 1901 och fakiskt så finns det idag runt 8.600 gubbar som skuttar omkring och har det som tilltasnamn. Av Ingvor är det bara, jag förrmodar att det är tanter, 1.400 som har det som tilltalsnamn...

Nåväl detta förorsakar ingen större kabalik i Kina och inte här i Angered heller.

Idag kommer det att bli Lerum, Härryda och områden däromkring som kommer att drabbas av mig och dir. Larsson. Bråda tuffa dagar stundar och livet går i en rasande fart, precis som det ska. Det som hände igår är ju historia idag och nu väntar nya spännande äventyr runt hörnet. Magen krymper så sakta och jag plockar ihop nya stegpoäng varje dag som går. Har återgått i den vanliga rutinen efter den knockout som förkylningan gav mig så nu kombinerar jag gym med långa promenader/lätt joggning och återkommer till den forna formen för varje dag/mil jag avverkar.

Den 10 april 1954 sände USA 25 bombplan till Vietnam för att stödja de franska trupperna som kämpade vid Dien Bien Phu. Hur detta fiasko slutade, det vet hela världen om vid det här laget.
Du som är riktigt allmänbildad och har I
Q, i klass med de stora tänkarna du vet säkert vilka dessa tre damer är? Elizabeth Djurle, Margith Sahlin och Ingrid Persson? Jasså inte det, konstigt!

Dessa tre satte frukosten i vrångstrupen på alla präster i stiften runt omkring i vårt avlånga land. De var nämligen de första kvinnor som blev prästvigda. En storm som man aldrig skulle tro kunna uppstå bara för att tre damer ville kränga på sig svartrocken. Där ser man hur små vi människor egentligen är. När konkurrensen kommer smygande fram mot altarringen då växer hornen ut på de skenheliga gubbarna som trodde att de skulle fa ha sakristian och nattvardsvinet för sig själva.
Nu skall jag ut och jobba. Var rädda om er och ha en lika trevlig dag som jag kommer att ha.
pappa B

Inga kommentarer: