söndag 20 juli 2014

Nybliven wirreägare...


Vilken glädje! Ung man som nyss blivit ägare till ett 30 liters fat med Mackmyra Whisky. Jag träffade honom utanför Whiskylagret i Smögen. Här inne i berget ligger de fat som privatpersoner, företag och andra intressenter har köpt. På fina rader i ett vältempererat rum inne i berget ligger de i sina små fat för att "växa till sig". Helt fantastisk att grabbarna på Mackmyra gjorde vad ingen annan trodde skulle gå att göra, ta fram en single malt whisky i Sverige. Det var 15 år sedan man börja klura ut och vrida och vända på olika recept och idag är man redan en prisbelönt whisky tillverkare. Om de där förbannade kuskarna och travhästarna kunde köra som jag vill så skulle jag också bli ägare av en tunna med växande rökig wirre, det kan ni hoppa upp och sätta er på. Jag kanske till och skulle kunna tänka mig att köpa två. En tunna med den eleganta varianten också. Den skulle få vila i ett fat av svensk ek, jag tror att den kommer att bli lite speciell. Go Kväll!

Inga kommentarer: