måndag 1 september 2014

Omelett med Karl-Johan svamp en riktig höjdare...

Kantareller i alla ära, de är goda men....Karl-Johan är godare, tycker jag. dessutom är det mera svamp. Först blev det en varm macka och resten goick åt till en god omelett. Tack grannfrun, det var hon som kom upp med svampen.

Nu är det mesta under kontroll och kvar återstår sista rycket nere i lokalen och så skall jag sälja Santa Fen, sedan är jag resklar. Det verkar som om även detta skall gå att genomföra på ett ganska smidigt sätt, utan några större krångligheter...

Idag klockan 07.15 var det 8+ utanför ytterdörren. Inget vidare. Men tack och lov så hoppade solen upp fram på dagen och det blev en ritkigt behaglig 1 september. Klart att det känns att hösten är på väg, löven börjar gulna så sakteliga och några riktigt kalla nätter och lite friska nordanvindar så står träden där nakna och väntar på vintern igen.
Appropå den 1 september så är namnet september uppkallat efter latinets septem (7) och enligt den gamla svenska benämningen kallas den för höstmånaden. Den första september 1939 angrep Tyskland Polen i ett blixtanfall. Andra världskriget hade startat.

En stor dag för det svenska flygvapnet var den 1 september 1949 för då började man provflyga Saab J29, den "flygande tunnan" faktiskt ett folkkärt flygplan som dessutom verkade vara ett hyvens plan.
Statistiken berättar att den 1 september 1962 så var det den sämsta sommaren på flera decennier. Tack och lov kan vi inte säga detta om årets sommar, den har ju varit extremt bra.

Passar på att gratta Sam, min gamle klasskamrat och Samuel (vet inte om jag känner någon sån), som har namnsdagar i dag. Sam är en förkortning av Samuel och har samma betydelse. Ungefär 2.640 män har detta som tilltalsnamn här i Sverige. Samuel finns det mer av. Hela 12.900 heter det och 6.500 har det som tilltalsnamn. Namnet härstammar från hebreiska namnet Schemuel som betyder den av Gud bönhörde. Huruvida de som heter dessa namn har blivit bönhörda eller ej det vågar jag inte sia om. Här bredvid ser ni hur jag skulle ta mig som frimärke. I och för sig ingen framtidshit då det snart inte finns några frimärken. Inte ens ett postkontor så långt ögat når...en i mina ögon sett, bakvänd utveckling.
Ha det så gott och var rädd om varandra.
pappa B


Inga kommentarer: