tisdag 24 mars 2015

Handklaverets tongångar ljuder på citronmarknaden.


Scarfs i olika längder, mönster, färger och priser täckte in de flesta kvadratmetrarna bland alla försäljningsställen på Citronmarknaden. Skor nötter, mandlar och frukt av alla de slag. Handklaver och klarinett skall de va, tjo tjim och inget annat. En dragspelande gubbe gick runt på uteserveringen på Citronmarknaden och lirade. Han fick en euro av mig för besväret och dansade vidare mellan borden. Det kan inte vara lätt att gå hela dagarna och spela för snåla spaniensvenskar som vride och vände på varenda euro de har i plånboken. Men han verkade i alla fall lycklig med sitt liv och jazzade på i god stil.

Nyklippt kunde man också ha blivit men nu har jag ju inte så mycket att klippa bort och Janne skötte det med bravur senast så han får väl fortsätta när det blir dags igen. Det växer så det knakar och nu förstår jag varför all frukt och alla grönaker växer så bra här även om den mesta jorden här nere består av sand och lera, det är solen och det goda klimatet som får allt att spira, även min vita kalufs.

Drack en skapligt god Rioja Antano 2013, frisk men ändå med lite tyngd i grunden. En bit god Masdamer till vinet och kvällen var räddad. Passade även på att se den friske filuren Bengt Frithiofsson i TV-rutan där han bjöd på god mat och delade priset med skådisen Anders Ekborg.
Lite kroppsarbete skall det bli i dag om det vill sig väl. Grenkapning nere i Mil Palmeras och jag får lite ved till vinterns braskamin. Bra va?
pappa B

Inga kommentarer: